Website Criteria: Het Beoordelen van de Belangrijkste Elementen
Elke website komt in verschillende kleuren en thema’s. Ze hebben allemaal een eigen persoonlijkheid en boodschap en geven het internet diversiteit en kleur.
Hieronder proberen we te verduidelijken waar je op moet letten. Denk hierbij aan content, design, gebruiksvriendelijkheid, snelheid en veiligheid.
“De hedendaagse samenleving word steeds sneller. dit is in de digitale wereld niet veel anders.”
De Inhoud van de Website Regeert Supreme
Het creëren van content kost ontzettend veel tijd en hierdoor word content op websites helaas veel verwaarloosd. Wat veel mensen vergeten is dat content een belangrijk factor speelt. Relevante content is namelijk bepalend voor de vindbaarheid van je website en zorgt er voor dat je doelen wel of niet haalt.
Het maken van content kost ontzettend veel tijd en relevante content al helemaal. Vaak krijgt content pas tegen het eind van het ontwikkelen van een website de focus. Hierdoor krijgt de content maar beperkte aandacht terwijl het een zeer grote rol speelt. Het is tenslotte de informatie die uiteindelijk naar de gebruiker overgebracht word.
Naast het overbrengen van informatie zorgt goede content ervoor dat een website makkelijker en sneller gevonden wordt door search engines. Het is vanzelfsprekend dat hierdoor ook het aantal bezoekers omhoog zal gaan.
Clean minimalistisch design
Schaduwen, gebruik van omlijning en overlooptinten zijn verleden tijd. Er word nu gekozen voor een minimalistisch stijl met een beperkt aantal lichte kleuren met een accent kleur.
De layout moet overzichtelijk zijn en je moet in één oogopslag vinden wat je nodig hebt.
Websites zijn door de jaren heen steeds interactiever geworden. Een goed voorbeeld is de fullscreen banner met een afbeelding of een kort fragment/ animatie als achtergrond. Met een subtiele filter over het filmpje of de foto word de tekst leesbaar en vallen de knoppen op. De knoppen krijgen een effect, zoals het vervormen of het veranderen van kleur.
Omarm Responsive Design voor Jouw Website
De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Met de komst van de tablets is het aantal devices dat directe toegang heeft tot het internet er niet kleiner op geworden. Tablets, smartphones, computers en nog vele andere soorten apparaten komen in verschillende maten voor. Omdat het onbegonnen werk is om specifiek voor elk denkbaar apparaat een website te bouwen is het zogenaamde responsive webdesign in het leven geroepen. Responsive wil zeggen dat de website zichzelf kan aanpassen aan formaat van het scherm waarop het word weergegeven zonder dat performance en vormgeving daar onder hoeven lijden. Een slimme site met een brede inzetbaarheid! Ook de zoekmachines vinden het belangrijk dat een site responsive is en zullen sites hier positief op ranken.
CMS systeem
Een website is makkelijker te beheren met een Content Management System zoals bijvoorbeeld WordPress, CS-Cart, Joomla of Magento. Vaak kan een CMS worden aangekleed met thema en kan het worden uitgebreid met plugins, denk hierbij aan de bekende Yoast plugin.
Een gebruiker hoeft niet of nauwelijks kennis te hebben van HTML omdat techniek en ontwerp zijn losgekoppeld van de inhoud. De kans op fouten is dus minimaal geworden.
Je werkt vaak in een WYSIWYG ( What you see is what you get) editor waarin je teksten kan schrijven en afbeeldingen kan toevoegen.
Ook is er de mogelijkheid om andere gebruikers toe te voegen aan de website. Wat de gebruiker uiteindelijk wel of niet te zien krijgt kan door middel van rechten worden geregeld.
Snelheid op je website
De hedendaagse samenleving word steeds sneller, in een kortere tijd moet meer worden gedaan dan voorheen en oponthoud kan al snel voor irritatie zorgen. Dit is in de digitale wereld niet veel anders. Één van de verschillen met de echte wereld is dat een website kan worden weggeklikt als deze niet snel genoeg werkt.
Een website die niet snel of goed werkt zorgt uiteindelijk voor een dalend aantal bezoekers met alle gevolgen van dien. Traagheid of een interface die niet reageert komen vaak voort uit een probleem dat dieper ligt. En een probleem dat dieper ligt betekend helaas dat deze ook niet zomaar gevonden worden.
Gelukkig voor de beheerder zijn er verschillende tools in het leven geroepen om te achterhalen waar een dergelijk knelpunt zit. Aan de hand van wat er uit een dergelijke test komt kan men aan een doelgerichte oplossing werken.
SSL certificaat
Een goede manier om te laten zien dat je een veilige en betrouwbare website hebt, is het aanschaffen van een SSL-certificaat. Consumenten kiezen hier steeds bewuster voor en het speelt een belangrijke rol bij het hebben van een succesvolle website. Een SSL-certificaat is een bewijs dat je website geverifieerd is en dus ook erkend is. Dat straalt vertrouwen uit naar jouw bezoekers. SSL staat voor “Secure Sockets Layer” en is een extra veilige laag over het verstuurde webverkeer. Als je via je website persoonlijke gegevens verzameld via bijvoorbeeld een formulier, of een webshop dan ben je volgens de wet persoonsgegevens bescherming verplicht om de verbinding te beveiligen met een SSL of encryptie.
Wacht niet langer en bestel bij ons een SSL certificaat.
Kortom een website van tegenwoordig moet minimaal goede content bezitten, een duidelijk design hebben, Responsive, snel en veilig zijn.