Gegevens: De Kunst van het Beheren van Namen en Adressen

System4 organiseert elke maand educatieve kennisbijeenkomsten voor haar werknemers, waarbij de focus ligt op verschillende aspecten van gegevens. Deze keer dook .NET-ontwikkelaar Royi dieper in op hoe je het beste kunt omgaan met naam- en adresgegevens, bijvoorbeeld voor contactformulieren op je website of in je webshop. Als ontwikkelaar is Royi thuis in vele markten en heeft hij een enorme hoeveelheid kennis van verschillende technieken. Een van zijn sterkste punten is dat hij ook weet hoe hij dit het beste in de praktijk kan toepassen. Geen over-engineering, geen onnodige functies of overbodige informatie. Hoe past hij dit in de praktijk toe? Hij praat er graag over.

Naw: wat doe ik ermee? De edele kunst van het opslaan van naw-gegevens

Het eerste advies dat Royi geeft: keep it simple. Bij het opbouwen van een formulier zet je alleen velden erop die cruciaal zijn voor het bedrijfsproces. Al het andere is overbodig. Voor de kolommen in de database geldt hetzelfde: de enige velden die een eigen kolom nodig hebben, zijn de velden die je in een weergave wilt sorteren. 

Optimaliseren van Gegevens: Omgaan met Complexiteit in Formulierontwerp

Het maken van een formulier voor op je website lijkt heel gemakkelijk maar wil je dit goed doen, komt er wel wat bij kijken. Gaat het bijvoorbeeld om de tussenvoegsels bij namen, dan ben je er niet als je het veld limiteert tot bijvoorbeeld ‘van’, ‘van het’, ‘van de’ en ‘van der’. In Nederland zijn namelijk wel 165 erkende voorvoegsels.

Velden maken voor straatnamen en huisnummers is evenmin eenvoudig. Op het eerste gezicht denk je dat je er bent als je het mogelijk maakt dat er bijvoorbeeld 4 cijfers ingevuld kunnen worden met daarachter nog een letter. Maar wist je dat ook “Keizersgracht 33 a/b ‘Eben Haezer’” een geldig adres is? Probeer je velden dus zo min mogelijk te limiteren. De bezoeker van je webshop is er je dankbaar voor. En de pakketbezorger weet het adres echt wel te vinden.

Vorige slide
Volgende slide

Gegevens verzamelen? Gebruik daar google voor

Opdrachtgevers hebben vaak de wens om veel informatie over klanten en bezoekers van websites te verzamelen. Gebruik daar Google en consorten voor! Die zijn daar erg goed in. Want waarom zou je het verplicht stellen dat je klanten hun geslacht invullen bij een order in een webshop? Het voegt weinig toe voor jou. Laat staan voor je klant. Nog los van alle problemen die het je geeft in verband met de AVG.

“Ga niet zelf een lijst landen samenstellen“

Buitenlandse adressen Hoeveel verwacht je te verkopen in Nigeria?

Zoals hiervoor al gezegd, geldt in het algemeen: hoe eenvoudiger, hoe beter. Dit geldt ook voor buitenlandse adressen. Deze hebben een ander formaat dan de Nederlandse adressen. Om het jezelf niet te moeilijk te maken, kun je het beste beperken tot wat je echt nodig hebt. Waarom zou je landen als Nigeria of Afghanistan toevoegen aan je lijst als je daar toch nooit een orders vandaan hebt?

Beperk je bij het maken van een landenlijst tot bijvoorbeeld alleen buurlanden, EU landen of anders alleen de meest voorkomende landen. Dit scheelt je potentiële afnemer een hoop scrollen door een ellenlange lijst met landen. Ga in ieder geval niet zelf een lijst met landen samenstellen. In de meeste gevallen is het niet nodig om alle landen van de wereld op te nemen. Bovendien is deze lijst voortdurend aan verandering onderhevig; er komen landen bij, maar er ‘verdwijnen’ ook landen.

Maandelijk meetings Kennis delen en gezellig samen zijn

Iedere maand organiseert System4 voor haar medewerkers leerzame kennismeetings. Soms over een specifieke programmeertaal; een andere keer over hoe je (nog) productiever kunt werken. Toegegeven, niet alle meetings hebben direct met ons werk te maken. Zo houden we minimaal een meeting per jaar waarin iedereen zijn favoriete console meeneemt en we lekker gaan gamen.

Daarnaast gaan we ook regelmatig met (een deel van) het team naar meetups, conventies of leuke uitjes.

Lijkt jou dit wel iets? Kijk dan eens hier voor meer informatie over werken bij System4. Wie weet zien we jou wel op de volgende bijeenkomst!

Facebook
Twitter
LinkedIn