Carrièredag verbindingen: Toekomstige Tech Leiders Engageren
Op carrièredag verbond System4 zich met studenten, deelde eerstehands ervaringen en inzichten in het ICT-vakgebied. Door boeiende gesprekken en interactieve presentaties inspireerden we de toekomstige technologieleiders, en stimuleerden we een passie voor technologie en innovatie bij deelnemers.
In contact komen met studenten tijdens carrièredag evenementen.
Het zijn díe woorden waar ik aan moest denken toen ik vorig jaar uitgenodigd werd om eens op middelbare scholen te komen vertellen over het vak van ICT-er. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zo luidt het cliché, dus zo organiseerde Young Ambition een aantal carrièredagen op een aantal middelbare scholen in de provincie Utrecht.
Het idee van zo’n carrièredag is dat er een soort ‘marktje’ is, waarbij vertegenwoordigers van verschillende beroepen/ bedrijven gaan speeddaten met groepjes leerlingen. Hierbij moeten ze vragen stellen, en als de leerlingen even geen vragen hebben, is er een handig lijstje met vragen die ze kunnen stellen.
Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik heb persoonlijk een mening over kinderen. Het stemde mij dan ook niet gerust als de begeleiders en leraren mij vertelden dat ik niet te moeilijke taal moest gebruiken, niet teveel toekomstperspectief moest schetsen, en überhaupt niet teveel verwachtingen moest hebben van deze kinderen, op VMBO-niveau, en niet zelden met taalachterstanden en rugzakjes.
Ontdekking van Studentenvragen tijdens Carrièredag
Maar het bleek dat deze volwassenen-die-beroepshalve-met-kinderen-om-gaan hun pupillen toch te laag in hadden geschat. Ik heb op die drie bezoeken bijgehouden welke vragen ik zoal kreeg.
- “Wat verdient u zoal?” Deze vraag kwam het minste voor, slechts vier keer kreeg ik deze gesteld. In de pauzes gesproken met de anderen, en de vertegenwoordiger van de schoonmaakbranche en die van Defensie kregen deze bij ieder groepje te horen. Tsja, met IT-ers als Elon Musk en Jeff Bezos in het nieuws verbaast mij dit ook niets.
- “Hoe ziet uw dag eruit?” ..een beetje achter de computer zitten. Overleggen met collega’s. Dat soort dingen.
- Technische vragen. Dit verbaasde mij nog het meeste. Ik kan mij niet heugen dat er in mijn tijd zoveel medescholieren waren die zich bezig hielden met programmeren. Toegegeven, dat was ook heel lang geleden, en het internet was toen nog net nieuw, en niet ieder huishouden had een computer. Maar toch. Enkele voorbeelden:
- Een meisje vroeg wat een bepaalde syntax error in Lua betekende. Ze was bezig met het bouwen van een game in Roblox.
- Een jongen vroeg mij (met milde taalachterstand) of ik even kort uit kon leggen wat een pointer in C++ was, hij kwam niet verder in een tutorial.
- Een groepje jongens vroeg mij of ik React beter vond dan Vue.js. Het bleek dat het groepje een webdevelopment bedrijfje runde, en een van de jongens stelde zich voor als de lead React developer.
- Een meisje toonde me een app die ze had gemaakt, op haar telefoon, en vroeg of ik toevallig wist hoe ze de overgangen (van het ene scherm naar het andere) vloeiender kon maken.
ICT Triomfeert: Een Verandering in Studentenperceptie
Aan het einde van de eerste dag stapte de vertegenwoordiger van Defensie, een doorgewinterde marineman, op me af. “Wat heb jij die kinderen allemaal verteld?!” Kennelijk vroeg hij – na leuke verhalen te hebben verteld over met de boot naar Curaçao varen – steevast welke van de beroepsgroepen de kinderen het meest aan spraken. Normaliter vonden ze het leger en de marine toch het meest aanlokkelijkst in de oren klinken. Maar nu vonden ze de ICT toch het opwindendste van allen.
Heb jij een leuk verhaal wat je wilt delen met je collega ICT-ers? Solliciteer nu!